تبلیغات ویدیویی کوتاه یا بلند؟ کدام تاثرگذارتر است؟


نویسنده: مدیر

تاریخ انتشار: 1401/01/16

برای بازاریابان، تصمیم گیری ساخت ویدیو تبلیغاتی کوتاه و فرم طولانی یکی از چالش های بزرگ است. از سویی، مصرف کنندگان به دنبال ویدئوهای کوتاه هستند و از سوی دیگر مطالعات نشان داده اند که ویدئوهای طولانی تر می توانند بهتر عمل کنند. هر دو قالب کوتاه و بلند ارزش دارند. هنگام تصمیم گیری بین این دوبهتر است بازاریابان ابتدا هدف و مخاطب ویدئو های تبلیغاتی را در نظر بگیرند.

برای قدم اول شما باید افرادی را که از سایت یا صفحات اجتماعی بازدید می کنند، پیدا کنید و سپس اطلاعات بیشتری در مورد احتمال مشتری  شدن یا نشدن آنها دریافت کنید. اگر اهداف سایت شما با مشتری های شبکه های اجتماعی همسو باشد، ویدئو کوتاه بهترین انتخاب است. فیلم های تبلیغاتی کوتاه نه تنها در مقیاس وسیعتری ارائه می شوند، بلکه بین تعداد کلیک و  طولانی  بودن ویدئو رابطه معکوس وجود دارد.

ما در نهایت قرار است خودمان را با یک تصویر کاملاً مصنوعی مقایسه کنیم، تصویری ساخته‌ شده که هیچ ارتباطی با انسان ندارد، تبلیغات ما تشویق می کند که از بدن مان متنفر باشیم و در نهایت برای مبارزه با این ناراحتی غذا را به عنوان راه حل پیشنهاد می کند به تبلیغاتی فکر کنید که در آن یک فرد عصبی و ناراحتی با خوردن غذایی ناسالم مثل چیپس یا همبرگر یک‌دفعه احساس نشاط و شادابی می کند

محبوب ترین متریک برای ساخت ویدیو تبلیغاتی میزان تکمیل است. در تئوری، تکمیل ها نشان دهنده افرادی هستند که  تمام ویدیوی شما را تماشا می کنند. اما جلب توجه بینندگان کار سخت و پیچیده ای است. یکی از مهمترین متغیرهایی که هنگام اندازه گیری مورد توجه واقع می شود مخصوصا در ایران و‌لا بحث فیلترینگ ، این است که آیا بیننده می تواند ویدئو را پخش کند؟

ساخت ویدیو تبلیغاتی با توجه به فرم

با توجه به دو معیار کلیک و بازدید کامل در کمپین های ویدئویی، شکل کوتاه به نظر می رسد برنده ماجرا باشد  و بیشتر کانون های تبلیغاتی  ویدیوهای کوتاهتر را توصیه می کنند، زیرا درصد بازدید کامل را بیشتر میکند.  هرچه طول ویدئو بیشتر باشد طبیعتا توجه بیننده نیز از بین می رود.

مقیاس پخش چه از لحاظ رسانه ای و چه از لحاظ مدت نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در ویدئو های تبلیغاتی است . توجه حداکثری با تبلیغات طولانی مدت امکان پذیر است نمونه اش هم تبلیغات بستنی میهن که سال ها در تلویزیون پخش میشد و یکی از ماندگار ترین تبلیغات تاریخ تلویزیون ایران است .

با نگاهی به آمار بازدید متوجه میشویم که بیشتر بازدید کنندگان در چند ثانیه اول ویدئو های تبلیغاتی را حذف میکنند و یوتیوب متوسط مناسب برای تبلیغات موثر را ۶ ثانیه تحلیل کرده است اما قصه گویی در ۶ ثانیه بسیار سخت است ‌و این  جایی است که ویدیوی طولانی مدت می تواند برتری داشته باشد

کوتاه ارجحیت دارد یا بلند

ویدیوی طولانی مدت اغلب به عنوان یک راه بهتر برای جذب مصرف کنندگان، با تأکید بیشتر بر روی سرگرمی و قصه گویی مطرح  می شود از آنجایی که مردم معمولا هنگام دیدن محتوای تبلیغاتی طولانی مدت  به کار دیگری نیز مشغول هستند  اینکه آن‌را جلو چشم قرار دهید بسیار راحت است اما ‌اینکه مخاطب را مجبور به تماشای آن کنید بسیار سخت است.

مهم ترین ویژگی در این نوع ویدیو های تبلیغاتی قصه  است. کوتاه یا بلند، داستان های معتبر مردم را فریب می دهند. از جمله ارجاعات  نامرئی و پیام های جذاب. سازندگان تبلیغات ویدیویی بر خلاف سفارش دهندگان در ایران خوب میدانند که ارم ها ‌واسم ها جذابیتی برای تماشاچی ندارد . اگر میخواهید مردم به ویدیو شما توجه کنند، باید آن را نه به صورت یک آگهی بازرگانی بلکه به صورت یک روایت جذاب تعریف کنید . شما می توانید یک داستان را در ۳۰ ثانیه یا ۳ دقیقه به مردم بگویید و تا زمانی که داستان خوب باشد، آنها هر دو را تماشا می کنند.

بهترین زمان برای ساخت ویدیو تبلیغاتی

به طور معمول، بین ۲-۶ دقیقه بهترین زمان برای  تهیه ویدیو های تبلیغاتی طولانی است. بهتر است تا جایی که ممکن است از اضافه گویی بپرهیزید و ورژن کوتاه تر را انتخاب کنید، بگذارید تنها عناصر واجب در داستان باقی بمانند. اما صرف نظر از طول فیلم، برخی از بینندگان به سرعت از دیدن تبلیغات صرف نظر میکنند پس بهتر است نقطه جذابیت ویدئو‌ را در ثانیه های ابتدایی آن قرار دهید .

به جای پر کردن پیام های نام تجاری در ۵ ثانیه اول سعی کنید یک داستان جذاب را آغاز کنید، اگر آمار ترک ویدئو را در پنج ثانیه اول  کاهش دهید  احتمال اینکه ویدئو شما به بازدید کامل برسد بسیار افزایش پیدا خواهد کرد

فاکتور گیری از ویدئو با توجه به رسانه پخش می‌تواند یکی از امکانات شما برای پخش بهتر ویدیو های تبلیغاتی باشد  شما همیشه می توانید با افرادی که دارای کمترین توجهات هستند هم ارتباط برقرار کنید. یک ویدیو ۳ دقیقه ای همیشه می تواند به یک نسخه ۶۰ ثانیه ای برای اینستاگرام تبدیل شود. این کوتاه سازی می‌تواند فرصت داستان گویی را کمتر کند اما طبیعتا مشارکت با بیننده را بیشتر خواهد کرد.